top of page

Laatste paradijs-dagen

We zijn alweer terug in Pondy! Er vinden zich hier wat interessante ontwikkelingen plaats. Hier ga ik jullie zeker over vertellen, in mijn volgende blog ;). Voor nu zijn er nog een paar dagen in Sri Lanka die ik niet beschreven heb.

Bij het schrijven van mijn vorige blog was ik onderweg naar Ella. Tijdens die reis zijn we eerst gestopt bij een soort buddhistische rots. Hier waren enorme afbeeldingen van belangrijke monniken en Buddha uit de stenen gehakt, met enorm bedoel ik dan meer dan 10 keer mijn lengte de lucht in. Het was, op zijn zachtst uitgedrukt, indrukwekkend. Na die bezienswaardigheid reden we langs een waterval dicht bij Ella. Ik kocht een nieuw enkelbandje voor mijn verzameling plus wat andere souvenirs en we maakte wat foto's van het water dat omlaag stortte. We waren pas rond etenstijd in Ella, dus we aten bij het eerst gevonden restaurantje Kottu en Roti (Sri Lankese specialiteiten, heel lekker). Daarna reden we direct door naar onze hotelkamers in de bergen, met uitzicht op het dal onder ons. Op de 14e vertrokken we na een serieus goed ontbijtje naar het treinstation in Ella. We hadden helaas geen tijd om meer van de stad te zien: onze trein naar Kandy vertrok om 9 u 's ochtends. Die treinreis was zeker mooi, zoals het online beschreven staat: een van de mooiste treinritten op de wereld! De stoomtrein bewoog zich door de bergen, rijstevelden en palmbomen. Alles groen, alles adembenemend. Wel was de rit wat lang... Er mochten van mij wel een paar minuutjes van ons 7-uurse avontuur af. Gelukkig waren er veel interessante mensen op de trein om onszelf mee bezig te houden: nadat ik en Masch omstebeurt uit de trein hebben gehangen voor een leuke foto, hebben we gekletst met (uiteraard) Australiërs. We hebben nog wat in onze coupé gedoezeld en genoten van het uitzicht, tot ik de laatste 2 u achterin de trein bij de open deur heb gespendeerd met wéér een andere Australiër (het grootste deel van het touristenvolk in Sri Lanka bestaat uit Australiërs). Deze ong. 50-jarige bussinessman bood me een verblijf in zn thuisland aan, mocht ik ooit naar het westen van het Aussies gebied komen.. Might come in handy... :)  Toen we in Kandy aankwamen was er een minidrama gaande: de ouders van Mascha, die met de auto naar Kandy zouden komen, zaten flink vast in het verkeer. Dit wisten we pas na 2,5 u wachten, er was geen wifi :(. Achja, shit happens, we hebben heel lang zitten praten met de locale snackbar eigenaar. Die man was extreem aardig en had een heel boeiend leven achter de rug, hij heeft ook ons piepkleine landje gezien toen hij in de scheepsvaart werkte. Who would have guessed? We lagen na al het gedoe die avond eigenlijk meteen in bed, na eerst een vegaburger bij de KFC te eten. We zouden normaal een leukere tent zoeken, maar we waren er heel even helemaal klaar mee.. Frietjes vormen troostvoer! We sliepen in Kandy met zn allen in een houten huisje net buiten de stad. Het was daar een beetje vochtig, maar het uitzicht plus ontbijtje in de ochtend waren super, dus dat was oké. Die ochtend zijn we naar de top van de heuvel midden in Kandy geracet; daar was een gigantisch, wit boeddha beeld om te beklimmen. Dat uitzicht was gaaf, maar die die we in de middag te zien kregen won alle prijzen. 'S middags bezochten we namelijk de Pisurangala Rock tegenover The Lion Rock, in het midden van Sri Lanka. Officieel is The Lion Rock de rots die je moet beklimmen om over het hele eiland (zo voelt het) te kijken, maar zijn wij even blij dat we voor de alternatieve optie gingen! De klim omhoog was lekker avontuurlijk: hij eindigde met over losse rotsblokken klauteren tot je op de top van een enorme brede steen stond die torenshoog boven alle natuur uitstak. Het voelde heel surrealistisch om daar te staan, als een soort stenen plateau dat hoog in de lucht zweefde. De zon brande recht boven ons en er stond een harde wind, het zou de perfecte spot zijn geweest voor een picknick. We hadden helaas al geluncht.. Die nacht sliepen we op een bananen plantage. Die plek was weer een absurde confrontatie met de lage prijzen van Zuid-Oost Azië. Masch en ik betaalden samen 19 euro voor een eigen huisje tussen de bananen bomen, en die had veel ruimte!! Het was een goede plek voor onze laatste nacht in Sri Lanka. De laatste dag werd een lange: we stonden vroeg om naar de 'olifanten rivier' in Pinawella te gaan. Er is in dit stadje een sanctuary waar geredde olifanten leven, met name weesjes en Olifanten die voor toerisme misbruikt werden. De olifanten lopen overdag met hun toezichthouders naar de rivier om daar te badderen, dat was heel gaaf om te zien: een hele kudde die door de winkelstraatjes naar het water slenteren, niet vastgeketend of met toeristen op de rug. Na olifantjes kijken lagen we voor het eerst sinds ons vertrek uit NL naast een zwembad, we hadden in een hotel in Negombo een kamer geboekt om wat uit te rusten voor we om 2.30 u onze vlucht naar Chennai zouden pakken. Gelukkig misten we de jongens genoeg om terug te willen keren naar India, anders zou ik Sri Lanka niet zomaar verlaten! Een echte aanrader...


RECENTE POSTS

bottom of page